måndag 15 mars 2010

Kill The Drill Before The Drill Kills Itself...

Det har varit en hetsig förra vecka, en hetsig helg och det väntar en ännu hetsigare vecka framöver, överlever jag torsdagen så lovar jag att ta EN tentaöl efter/innan jobbet på fredag...

Tydligen så ser många mig som nå form av lärare (konstigt nog), har fått flera förfrågningar om att lära sig spela musik. Jag är inget proffs och kan definivt inte lika mycket som kanske många andra kan i den här stan, skillnaden är att jag inte säger nej och jag gör det gratis eftersom det är mina vänner. Jag har alltid varit intresserad av musik och blev DJintresserad redan så fort jag började på STGT6 i disken, redan då smög man fram till DJen och tittade, frågade vad låtarna hette o.s.v. Min bror va DJ på fritidsgårdar när han va yngre och jag yngst, så ibland fick man hjälpa honom att räkna BPMen på singlarna som han köpt, jag är själv självlärd och har aldrig riktigt haft nå riktig lärare, så det är svårt att lära ut om man inte själv har haft någon som lärt dig alla knappar och hur musik är uppbyggt.

Tro mig, det ÄR inte så enkelt som många tror. "Bara trycka på play och höja och sänka..." Ja, till viss del, så lätt är det för mig och för resten av mina kollegor, för vi har redan analyserat låten vi ska mixa ifrån, till den nya låten som vi hör i hörlurarna, vi har Cue:at låten på den plats där vi vill att den EXAKT ska börja, vi har Pitchat hastigheten på låtarna så dom går EXAKT i samma takt, framförallt så har vi (oftast) lyckats tajma taktmixen och man ska knappt märka nå skillnad på övergångarna. Juste, lägg till att du har massa människor runtomkring dig med olika önskemål och som jättegärna vill prata och hälsa på superdupercoola DJen (?!), för att inte nämna tidspressen ibland när man glömmer bort sig själv, låtarna är ju inte oändliga, även dom tar slut. Prova själva nångång! Det ÄR svårt, haha. FAST det är fortfarande världens roligaste yrke, enligt mig. Dom gåshuden man kan få ibland, gör alla spelningar värt mödan, det är en oslagbar känsla.

Jag har en lärling som jag håller på och lär upp, det är en hon, och jag tror till 99% på att hon har allt som krävs för att bli en riktigt bra dj, och grabbar, Hur porrigt är det inte med en kvinnlig DJ? Mer av henne får ni se på Atzes och Francos WHITE NIGHT...

Francos DJ-Checklist: Vilja, Känsla och Intresse... That's It! Resten är lättlärt...

Dirty South - The End (Arno Cost Remix) Fin proggressiv house!

Sebastien Leger - Balkamaniac (Original Mix) Frans hjärta Trubaci...

TV Rock - Son of 91 (Alban K Night at Ibiza Remix) Kanske dagens fetaste, det står iallafall mellan den och nästa låt... hmm

Plastik Funk ft Lyck - Cinderella Stereo (Original Vocal Mix) Härliga vocals, riktigt bra sound! Kandidat till dagens fetaste... haha

Edward Maya & Vika Jigulina - Stereo Love (Paul & Luke Remix) Här är en ball remix på vad jag tror kommer bli en av sommarens plågor...

Wolfgang Gartner - Immigrant Song Vs Get It (DJ Dan & Mike Balance Mashup) Vad kan gå fel? Lite Led Zeppelin och Wolfgang?? GRYM mashup tycker jag!

D.O.N.S. ft John Morley & Andy P - Higher Ground (Original Mix) Att man aldrig tröttnar på piano, fan va underbart!

Dave Floyd Pookie Vs Ray Charles - Jack Is Back (Original Mix) Ännu en härlig mashup, Ray Charles är en av mina favoriter, för att inte tala om hur cool originalet är? Fatta den här då...

Sebastien Leger - Les Frelons (Original Mix) Örongodis, äkta Frans-stil, börjar bli kär i denne Leger asså... bra tung musik gör han!

5Hz - Smash N Grab Denna låt har min vän R.S gjort och den är riktigt fet! Keep up!

1 kommentar: